Tid för skrivutveckling – i en skola för alla?

20220331_120812

Finns det tid för skrivutveckling i den skola som kallar sig en skola för alla? Finns det rum för den som inte lär sig läsa och framförallt skriva i den takt som skolan kräver?
Igår föreläste jag för SKED, Skånes kompetenscentrum för dyslexi och dyskalkyli under rubricerat tema. Det så viktiga HURET var i centrum för föreläsningen, hur kan lärare arbeta med att utveckla elevers skrivutveckling när eleven är i skrivsvårigheter? VAR börjar jag någonstans?
Ja, min erfarenhet är att det handlar om grundläggande färdigheter i skrivundervisningen. Att som lärare hjälpa eleven få syn på var hen befinner sig, vilka förmågor är befästa och vilka är svajiga när det gäller innehåll och form. Kan eleven uttrycka sina tankar på ett tydligt och konkret sätt eller behöver vi arbeta med tankarna i första hand? Eleven visar vad hen kan genom sitt språk och framförallt det skriftliga språket bedöms och synliggör kunskapen skribenten besitter.

Skrivutveckling vid skrivsvårigheter är fullt möjligt men det tar tid. Vill du veta mer? Kontakt mig gärna via mejlen: ulrika@ormaco.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>